solnedgång

fredag 13 januari 2017

Sjökaptensstuderande berättar

När man kan börja räkna ner timmarna tills flyget går så vet man att det börjar närma sig.
Imorgon vid den här tiden kommer jag att vara på Arlanda och checka in mitt bagage för flygning mot Las Palmas och Kanarieöarna, för att sedan stiga ombord på min praktikplats och boende för de kommande fyra månaderna.
I höstas tog jag tillfället i akt och började studera till sjökapten en utbildning som jag har funderat på ett tag. Från och med imorgon lördag den 14e januari kommer jag att påbörja min första praktik som vi har under årens gång, då ska jag mönstra på den norska fullriggaren Christian Radich för en segling som tar mig till Oslo i mitten på maj. Under dessa ca 120 dagar har jag fått i uppdrag att skriva om mitt äventyr här i skolans blogg så att ni kommer att kunna följa min resa, som jag tycker kommer att bli jättespännande!


Men vem är jag då?
Jag heter Maria och är 24 år gammal och kommer ifrån Stockholm, sedan studenten som jag tog 2011 så har jag hunnit med en hel del. Jag har ensam gjort två större resor till Australien där jag arbetade på sjön och under vattnet med dykning.
Utöver mitt intresse för sjön så har jag arbetat väldigt mycket med barn och ungdomar under årens gång där både tålamodet och stress sätts på prov.
Redan från barnsben har jag varit väldigt intresserad av vatten och just sjön och jag tror att en stor del av detta har gjort att jag står här idag, men att jag ville arbeta på sjön kom nog på senare år när jag gick med som frivillig sjöräddare på Dalarö station i Stockholms skärgård.


Att jag valde att börja studera på Högskolan på Åland är inte bara för att det är väldigt nära från Stockholm utan för det att jag hört väldigt mycket bra om både högskolan men också om just sjökaptensprogrammet och jag kan inte annat än att hålla med! Jag stormtrivs med utbildningen och det känns verkligen som att jag har hamnat rätt i valet, tiden kommer nog bara springa iväg precis som hela första terminen har gjort!

Detta kommer att bli en väldigt minnesvärd resa som jag tycker att det är jätteroligt att du vill följa med på!
Skepp o´hoj!
/Sjökaptens studenten Maria


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar