solnedgång

tisdag 17 januari 2017

Här bor jag!

Lampan tändes kl 07.00 imorse med följt av frukost och uppställning, idag var första dagen som alla stod uppställda i sina uniformer på däck inför de olika vakterna.
Idag började också vårat "riktiga" schema och vakter, för oss stod det "vaskning under le" på schemat. Alltså skulle vi städa alla områden under däck. 

Det är intressant det här med norska språket, jag trodde inte att det skulle vara så stor svårighet att förstå vad som sägs. Men det är många ombord som kommer ifrån olika delar av Norge vilket gör att dialekten skiljer sig från person till person och som också gör det svårare att förstå. 
Jag försökte ladda upp inför resan genom att kolla på diverse norska serier för att kunna komma in i språket men jag har förstått att det kommer att ta ett tag innan man kommer in i det helt, men det är inte svårare än att fråga någon extra gång och lyssna noggrant när de andra pratar så förstår jag tillslut. Hittills lyckas jag ändå förstå de flesta ombord och jag tror också att de vant sig vid att jag frågar om jag det är något som jag inte hänger med på.

Efter att vi var färdiga med städningen så skulle vårat vaktlag bege oss till ett bibliotek här i Las Palmas för att ha lite lektioner, för min del blev det till att läsa på i fartygets safety management system (SMS) manualen som alla ombordmönstrande måste läsa. 

Utöver det så hann jag också studera in lite av de övningar och uppgifter som ska genomföras under min tid ombord för att kunna söka ut min vaktmansbehörighet som vi får ut efter 60 dagar ombord, vilket också är vårat mål med den första praktiken i årskurs 1.

Jag blev också uppringd utav Radio Åland som ville göra en intervju med mig om min praktik här ombord och hur det är att vara sjökaptens student, vilket var roligt att de var intresserade att höra hur jag har det här i värmen. 

Christian Radich

Hemma hamn: Oslo, Norge
Byggd: år 1937
Crew: 14-20 personer
Elever: 80 personer
Total längd: 62,50 m
Bredd: 9,70 m
Djupgående: 4,70 m
Höjd på mast: 37,70 m
Fart med motor: 10 knop
Högsta uppnådda fart med segel: 14 knop






Här är en utav de två sovsalar som finns ombord för oss elever, det finns ca 10 kojplatser på vardera sida samt ett antal med platser avsedda för hängmattor. 
Eftersom vi endast är runt 20 elever för tillfället så används inte hängmattorna än, men vi ska få med oss ca 50 medseglare ifrån Holland så då lär alla platser användas och det lär bli lite trängre än vad vi har det idag!



Här är lite bilder ifrån båten så ni kan skaffa er en ungefärlig bild av hur livet ombord ser ut, här bor ca 20 andra elever från både Norge, Finland och så jag då!

/Sjökaptens studenten Maria

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar