solnedgång

torsdag 19 januari 2017

Dagen innan avfärd

Dagen var kommen när det var dags att klättra i riggen, vilket jag faktiskt varit väldigt nervös för. 
Med en hel del genomgång av säkerhet och regler så var det också min tur att klättra upp, men tryggheten var att jag hade med mig en instruktör hela vägen. Så jag blev faktiskt mycket lugnare direkt, men det var klart att benen skakade ändå. 

Vi kom upp nästan till första plattformen innan de ropade ner mig till båten igen för att ta bild inför vår besättningslista, jag vet inte om det var en räddning eller om det faktiskt var lite synd.
Mer träning kommer och man får helt enkelt ta det steg för steg tills jag känner mig helt säker och kan klättra upp hela vägen. 
Det är ett mål jag har innan min resa är över, dit ska jag!

Lyckan som uppstod däremot var när jag faktiskt kom ända ut på vår "klyverbom" som sitter längst fram i fören som går ut en del över vattnet, vilket är några meter över ytan när man går ut på den. Jag tog mig längst ut med skakande ben, däremot så försvann faktiskt den mesta av rädslan efter ett tag när man nästan glömt bort vart man är för en stund.

Mat i magen och humöret blev på topp igen, jag gick precis av min vakt för dagen men inom en snar tid ska jag upp på landgångsvakt och jag fick 20-24 ikväll. 
Så nu blir det en dusch och sedan uniform på för en lugn kväll på däck.
Imorgon lämnar vi Las Palmas för avfärd mot Cádiz som ska ta oss 11 dagar att segla, vi har beräknad ankomstdag den 31 januari. Så nu börjar både allvaret och också det riktiga segeläventyret, jag är spänd med förväntan!
Imorgon börjar också våra riktiga vakter då jag och mitt vaktlag kommer att arbeta 04-08 och sedan 16-20 om dagarna, övrig tid antar jag att man kommer att vara ganska trött och ägna en del tid till sömn.

Jag vet också att vi tyvärr inte har något internet ombord så det kommer att bli lite svårare med uppdateringen under våra seglingar, men med lite tur kanske jag får upp något enstaka inlägg om inte annat så kommer en längre uppdatering när vi kommit fram!

Skepp o`hoj!
/Sjökaptens studenten Maria

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar